Monday, March 30, 2015

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Kawan-kawan 5 Azam 2008, 

Apa khabar semua? 

Malam-malam macam ni, aku bosan, aku buang masa, tiba2 terdetik, untuk aku jenguk blog ni, tmpat aku selalu tgk, lama dulu, tempat aku mengintai kawan, tengok kegembiraan kawan, 

aku nampak banyak sangat gambar2 lama kita semua, dan bila ternampak gambar aku, aku menangis. aku menangis sangat2. 

i dont even know who that (used to be me) is already. aku hilang, aku hilang jauh sangat. banyak sangat perubahan yang telah berlaku, because i let life get the best of me. 

"Sometimes its good to go to back to a place that never change, to see how much you've changed". 

Most of you xdgr lagi pasal aku, tapi ada seorang je nampak aku selalu, iaitu haidar, aku sama U dgn dia. Yes, korg xdgr pasal aku, aku bawak diri, aku malu, aku sedih, semua ada, lepas aku fail IB Diploma kat KMS. first thought lepas aku fail, aku nak masuk tentera, and then apply for something else. but my parents and brother didnt let me. 

so aku sambung blaja kat UIA. aku da lain, sangat lain, aku xtau. aku da x bgaul sangat, aku da xblaja, aku da x cemerlang like i used to be. aku xtau kenapa, aku langsung hilang semangat. 

dulu kat KMS, i was famous, then i screwed up. xmalu untuk aku mengaku, i screwed up real bad, like Jenny in the movie "Forrest Gum". 

Budu da kawen, Musang da kawen, Nadia da ada anak, aku xsempat pg satu pun majlis korang, if u guys r reading, im so sorry. i truly am. banyak sangat perubahan yang kita da lalui. aku sempat jumpe nadia dan suami 2 kali di Kuantan. kalau boleh, ye, aku mmg nak patah balik, zaman dulu. 

Well, i dont know for sure korg baca x, but I dont know, it doesnt matter at this point. semua post2 aku pasal bende bodoh sebelum ni, dan aku malu,

aku masih igt lagi, waktu aku berumur seusia dgn gamba2 aku dalam blog ni, i had no worries, i thought i got it all, but within a blink of an eye, i lost everything. 

many of u have changed, to the better, well congrats, and many have found love, create a family, a job, well, 8 years does change a lot of things doesnt it?

aku x tau for sure knapa aku tulis, rindu ada, sedih ada, entahla. 

Of course, aku pun trgn nak ada reunion, kat mana2 aja, satu kelas kita, smua 30 org (or 35, i forgot) but to be honest, i dont think it will happen, Everything changes, so do us. 

aku x igt bila last aku pergi samura, setahun ke dua tahun lepas, da x byk benda sama pun. byk berubah wajah, tapi, aku ttp igt kat mana kita, kat mana aku selalu berbual, menangis, do crime, who was my enemy, who was my crush, who broke my heart, whose heart i broke, who helped me, everything la masa aku pg jenguk samura hari 2. 

ternampak mira hanun post pasal mara, haidar post pasal mara dalam blog ni, aku terasa interview dulu macam baru je berlaku. kebelakang ni, (tahun ni n lepas, 2015 n 2014) aku byk ulang alik kl. tapi aku x trgt sikit pun pasal mara. i tried so hard to forget, and yup, i succeeded. 

i dont want to sound harsh, tapi, kadang2 masa kita berkawan, "hey dude, friends forever man, i wont forget u, i will not". haha. we were too young to realise, that there are so much more things in life, so much bigger fishes to fry, that eventually (most of us, termasuk aku) we forget those things jugak. 

aku menangis masa tinggalkan SAMURA. sebab pakcik n makcik aku ambik awal, aku mintak diorg ambik lambat so dapat spend time dgn kawan2. parents aku x dpt amek, sbb diorg pg haji waktu 2. dalam hati aku, aku kata, aku x kan lupa, tapi lupa jugak. 

one year after that, aku pg muar, lpak ngan kepet, ngan geng2 high school muar dia, but didnt think much on SAMURA. haha. what a hypocrite of me. 

this post pon, masa baca (if we r gonna read), maybe some of us will go "aww thats right, i feel u, i miss us" but eventually we'll forget. there's a reason why the word memories/kenangan diciptakan. its for us. 

i miss us, 

sincerely, 

Syed Mohamed AKA stompel


Tuesday, July 3, 2012

Ramadhan Menjelma Kembali.

Assalamualaikum.

Brush up your iman and prepare for the upcoming full of barakah month!

InsyaAllah.

Barakallahufikum. :)

Peringatan untuk si penulis post ini juga.

Friday, January 27, 2012

Dusty.

Salam..lame dah x melawat blog ni.. Hope everyone is doing fine..

Orang kat sini dah start cuti winter..3 weeks..

To those who yang sedang berjuang, teruskan perjuangan, bittaufiq wannajah!

Rindu Azamelon sebenarnye...:(

Take care everyone.

Tuesday, June 21, 2011

ALLAH tme ke taubat org mcm ni???

1st skali, mintak kbenaran tok pmegang share BLOG USRAH AZAMELON tok post kt sni
(ak mlas nk promote blog ak)....




k, ctenye cmni....smalam(19/6) ak ade share smtg kt status fb n ade r sket pdebatan yg mnimbulkan kontroversi yg mmbwatkan ak brpikir spnjang mlam smpai xbleh tdo.....(klo xpaham, sila klik gmbo kt ats)...

bkn pe, ak mlas je nk jwab lbey2 cz ak sdo ilmu ak xde r tggi mne...kang ssia je dpat dosa kering sebar bnde2 yg xbtol...so, kbetulan plak td ak usrah, then tros je r direct tnye akak usrah ak....n jwapan ptama yg die bg simple je...

"kte ni jgn r nk pndai2 bwat kje ALLAH..."

paham x mksd die???mksdnye spe r kte nk tntukan taubat ssorang uw ALLAH tme o x...tp dlam al-Quran ALLAH dh gtau...

"dosa yg mmg xkn diampunkan ialah dosa mnsyirikkan ALLAH kcuali skiranya dia melakukan taubat nasuha"

so, kte kne igt....ALLAH tu maha pmurah n maha pengampun....so, sntiasalah brtaubat ats sgala dosa yg kte lakukan cz ALLAH akn mnerima taubat orang yg ikhlas mnyesali dosa2nya...

dlam adab2 taubat yg kte blajo mse spm dlu pon ade gtau kn....

ADAB2 TAUBAT:-
1.mnyesal ats dosa yg tlah dlakukan
2.brjanji xkn ulang pbuatan dosa tsbt
3.brtaubat dngan sbenar2 taubat(taubat nasuha)

k, brbalik pd status ak td...ak tnye blek...

"abes tu, pe cth dosa2 yg bleh dceritakan utk pgajaran??"

then akak usrah jwab...

"pe yg kte bleh cte mstilah
1.xmgaibkan org len
2.xeffect hbungan kte ngan manusia len....

cthnye:if dlu kte pnah brzina, xprlu kot cte ngan spe kte brzina....n klo bleh, xprlu kot ddahkan identiti spe pelaku pbuatan tsbt even plakunya adlah dri kte sndri cz tu dh jd rhsia kte ngan ALLAH....n ALLAH pon dh ttop aib kte, then npe mst kte nk cte kt org len...n dkhuatiri gak org akn ptikaikan, btol ke org ni dh brtaubat???so, klo org argue, cbe pk blek...mmpu x kte nk ptahankan dri???

tp, xslah klo kte nk ddahkan kburukan o kbaikan tok djadikan pgajaran...

cth 1(kburukan):-
"dlu, ade r sorg mkhluk ALLAH/si polan ni yg pnah........."
-xprlu ddahkan identiti

cth 2(kbaikan):-
"baik btol ALI tu kan...smalam ak nmpak die g slamatkn kucing yg jtoh dlam longkang..."
-bleh ddahkan identiti si pelaku tp better jgn cte dpan die utk elak riak.

lastly, tok kes Saidina Umar tu plak...sbenarnye ade cte, tp ak lpe r plak...spe2 yg tau nnt bleh r share yek...tp lbeh krg Saidina Umar ckap cmni r...

"d waktu aku dduk sndirian ak akn mnangis krna 1prkara n ak akn trsenyum krna 1 prkara.."

(tp td ktorang juz bncang psal part mnangis je cz sume xsure psal part snyum uw)...

k, 1st skali npe Saidina Umar mnangis yek???korg sume mst dh tau kn btapa garang n bengisnye Saidina Umar d zman jhiliahnye n slah 1pkra yg die pnah bwat ialah mmbunuh ank prempuannye(cz mse zman jahiliyah kn ank pmpn dianggap bawak sial)....so, cbe korg ltak dri korg kt tmpat shabat2 yg dgo uw....sure korg akn bnci gle ngan Saidina Umar ni kn...so, ble korg dh bnci kt ssorang ni, adkah korg nk jdkan stp pbuatan die as ikutan n pgajaran...ak rse x kot....

TAPI, as ak cte kt ats td, Saidina Umar bkn juz cte bnde burok yg die dh bwat tp die cte gak bnde baek yg die pnah bwat(yg bwat die tsenyum)....so, pe plak prasaan korg ble dgo org uw pbah bwat bnde bek???sure r mse uw korg cm admire je kn kt Saidina Umar n prasangka brok psal die bnuh ank die uw pon dh tkr jd positif n MUNGKIN ke'admire'an korg uw akn mmbwatkan korg sntiasa amek iktibar dpd stp pbuatan die n nk jd baek cm die gak.....

k, tu je r srba sdikit yg dpat ak simpulkan dpd pbincangan ktorang td....mybe ak xpndai nk bcerita, tp tu je r yg tmampu ak kongsi tok jwab sgala kmusykilan yg bsarang dlam kotak pikiran korg...if ade tsilap, silalah tgur ngan brhemah.....insyaALLAH ak akn trima ngan brlapang dada....jazakillah...

Tuesday, February 8, 2011

incik farid sudah mau fly~~~

http://www.facebook.com/event.php?eid=188202327875987¬if_t=event_wall#wall_posts

Wednesday, January 26, 2011

Assalamualaikum wbt

Wahai sahabat2 sekelian..
anda adalah dijemput untuk mengimarahkan blog saya..
anackay91.blogspot.com
apabila anda follow, saya ucapkan ribuan terima kasih..
boleh tinggalkan address blog anda sekali agar saya dapat add..
syukran..

Tuesday, January 25, 2011

Yo...wassup2 man..!

Assalamualaikum..

hohoi...

cemane periksa A level geng? lepas tak? huhu..

saje bertanya. ^^

share2 ah sikit..

Saturday, November 20, 2010

Kenapa?






Kenapa senyap je?hahahaha..
havoc2 la skit bai....!

hahahaha...


:)))

hai awak sekalian...hahaha



Tuesday, July 13, 2010

Adolf Hitler : Sudut Kisah Yang Jarang Kita DengarShare

Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi...saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua...
____________________________________________________________________________

Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini...



Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan "Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?"

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.

Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya...lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.

Lalu dia berkata : " Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu...pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama...tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?"

Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : "Ada dua sebab -

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.




Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau...







Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir...


Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy


Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...








Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds


Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.

Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :

1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.

Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...


2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"


3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...


Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

(p/s:sori r, ak copy paste je artikel ni....ptotnye ade gmbo....tp xkuo plak....
klo nk tgok gmbo, bleh r tgok kt link ni yek...)

Saturday, July 3, 2010

-no title-

assalamualaikum..
alhamdulillah...

dengan limpah kurnia-Nya aku masih di beri peluang utk hidup hingga ke waktu ini..

ape khabar?haha..lame xpost kat sni..
skali skala nak gak nama aku interframe kat sini..hehe

first of all...sape2 yg masih xtau birthday aku bile tu..
haha..meh aku reveal kan kat sini...
sbb masih ade yg xigt..
bukan nak promote..
tapi utk mengeratkan ukhwah..haha..xpe2..byse la tu...kan da xskelas...haha

taaruf:..
nama saya haidar..haha..
(ape ni.. -_-)...
okok..
birthday aku 17/4...ok...17/4..17/4...
haha..jgn silap lagi ye my classmates..
pada yg da silap wish tu..aku pam..haha..
pada yg promote profile fb aku kat blog die trima kaseh..hahaha
kawan kita da wat blog bru..
nama die faiz..
korg semua boleh lihat kat kat sini..


perkembangan terkini...
aku da naik 5kg..aiseyh..berat la jugak...risau aku..
skg da duduk tgkat 3..tggi la plak..
i expect my leg will be tougher than my hand...
hahaha..

aku masih lagi asasi..bukan aku kantoi ke ape..
cume da mmg aturan uia mcm tu..
susah la jugak an..
tgk org lain da naik degree...ade yg nak fly..cam best jerk..
walaupun g sabah or sarawak...fly la jugak kan?korg ptot berbangga..
ade yg nak g utagha..haha..seberang jambatan pulau pinang..

ayu..aku xtau la plak..xmsg pn..huhu

robin aku rase uitm juga k kot..kalau xsilap la..

p/s: aku sambut birthday due kali tau stahun...fes 17/4...lagi skali 2 syawal..
so..btol la kan aku smbt due kali..fair la..haha...

ade org kate jgn lupe wish die mase 15 ramadhan...haha...korg cari la sape..mst nnt die komen post aku ni...hahha..promote member.xsalah kan?haha

ok la..nothing much to say..

oh..before i end my text..

apa yg kamu sudah sediakan utk kamu pada mase akan dtg?
ade pepatah mengatakan jika anda gagal merancang,umpama anda merancang utk gagal..woha!
hahha..
sepandai2 manusia adalah manusia yg bersedia utk mati...
jadi..apakah persediaan yg telah kita lakukan selama ini?
aku akui la...lepas aku tipu berbondong2 manusia tntg birthday aku tu..aku rase bersalah la jugak..
pada mulanya nak fun2..
lepas tgk ramai org wish,rase bersalah la plak..
(birthday aku yg btol pn xramai wish)...

sama2lah muhasabah diri..haha..

astaghfirullahal azim...astaghfirullahal azim...astaghfirullahal azim...
ok la..da busy..
kepada yg nak sambung blaja tu,study la rajin2..
study hardcoremand tauk!hahaha..

da kurang idea...haha

chow~..salam..

Sunday, June 13, 2010

juz 4 sharing....

assalamualaikum sume.....
rse cm dh brhabuk plak blog ni.....
k r kali ni ak nk kongsi sket psal tktik org kafir pesongkan pmikiran kte.....
sket je kot, tp pd ak sgt2 bmakna....
bce r yek.....

Antara “barangan buatan” yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.

1. Kita diajar dalam buku biologi,

buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.

tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman.

Nak ikut kafir ke nak ikut Nabi Muhamad ?

Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan.

so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam.

makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.

Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad selain susu dan madu.

Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck.

Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol,

namun kambing juga adalah makanan kegemaran Nabi Muhamad.

Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita.

Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus,

namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat,

contohnya coke dan maggi.

Coke tu sangatlah beracun,

pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi).

6. Untuk pengetahuan,

para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya

(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),

namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki

dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.

selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara,

kanser ovari,

kanser prostat,

serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium,

magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.


k, klo nk bce yg vrsi pnjg(tntg prancangan org kafir nk jtohkan islam), bleh r slongkar link ni yek.....


http://www.dinar-emas.com/vatican.html


dh bce uw, jgn r lpe sebar2kn kt membe2....

k, slamat bramal....

Friday, April 9, 2010

mna p azamelon lain? haha

bukak2 blog ni tgk2 ada haidar ngan nadia je..mna p azam2 yg lain ni huh??
(termasuk la ak sndiri)

mungkin disebabkn kesibukan dak2 azam ni stadi 24/7, xsmpat la nk post kat sini kot..
xpe2..nk wat camne kn..

aku sndiri pn agak bz..

cuti da xlama da ni.. ada yg da cuti da pn..nnti leyh lepak2 sama2..

rsanye korang nyer final pn da x lma..papehal..goodluck tuk suma azamelon!

Sunday, February 21, 2010

perang!!!!!!

hahahhah...
tajuk agk sadis r....
act nk cte psal exam....


bdk2 jad stat final 17feb aritu n insyaALLAH abes 1mac nnt....

jadual exam

ble nk exam, mmh mcm2 cte r jd....
pale jd mereng(cz xtdo mlam)....
dtg dwan pkse pon cm xmndi pg....
klo dh dsperate sgt, silap2 tros ikot ckap snsei(rebus note, then minum airnye)...
hahhahaa...ntah pape....

ak plak sblm exam je ak trun stdy kt uti, then stat exam kuarantin kt umah....

ni r blik uti...mse ni dh kol 1 or 2 pg kot...
ni r akbt ble dh pnat sgt stdy....

hjung mggu igtkn nk trun uti, tp cm mlas je...
last2 men fb kt umah(sngal tol)....

ok, ni plak cte bdk2 umah ak mlam smalam...
mmndangkan mggu dpan sume sbjek2 tough, mmg xtdo mlam r stdy...
lg2 sbjek tech drawing n creative obj yg ntah pape mrapu....
seb bek r ade sorg housemate tu mmg bdk tecno....
bwat 1 soklan je dkat 3jam(cmpur glak n cte je lbeh)....

3 org bwat 1 lukisan pon amek mse brjam2....

bria sgt bwat LK smpai xprasan plak dh pg....
prot pon mmg bkroncong abes r, tp sume mlas nk msak....
jwabnye kne r tggu kdai bukak....

kilang gula d awl pg.....

so, tok kali ni...
tu je r....
doakan ak yek tok final exam ni....
yosh!!!!!!




Monday, February 8, 2010

exam da dekat..

salam..haha..lame gile xpost kat sini..
sbenanye xde pape bria pown.saje jerk..
hehe..
aku tenga exam nie..
sgt cuak..haha..yg laen2 tu aku xgentar sgt..sbb da prepare lah kot..
huhu..
yg paling cuak cume english je nie..
nak pass..susah..huhu..
korang doakan la aku berjaya yerk..
haha..

-aku suke mrepek-

nie manager korg ke?ahaha..
(siot ah,ape nak jadi ngan ko nie coremand?)

k ah..doakan aku yerk..
salam..

-hahaha-..

haidar/manager coremand..
huh?

Sunday, January 31, 2010

robokon taikai no kekka(result)...

minna,otsukaresama......
husy,srius pnat gle.....
ni yg smpai kne insomnia.....
k,td dh abes lwan rbot.....

result:8 mnang n 3 kalah.....
zannen nagara(tp syg) xdpat adiah r.....
tp srius robot yg btanding sume hebat2 blaka....

k,mlas nk taip pnjg2...
tgok gmbo je r.....

baju sponsor..tshirt n jaket...

robotku...kiseki....

ni r pling ssh nk bwat....msokkn gol....

we...b4 taikai....

we...after taikai...mke dh lega sket...

ak as main controler

teammate
once again
samurian

dh nk blek...

ni bkn ak nye.....


Friday, January 29, 2010

robokon taikai......

esok dh lwan robot....
gle cuak siot....
cmne ni....
dh r rbot ak ade msalah sket.....
bleh amek bola ngan kotak, tp ssh sket nk score....
adus, cmne ek.....
papepon, esok kne isshokenme gambarimasu le.....

to all azamelon, doakan r ak mnang....
at least x dpat no last pon ok kot.....
kre brbayar r sume pnat lelah slame lbeh krg sbulan......

proses mmotong...ni kje feveret ak..

dialog femes.."katazukete ne....."

robot ak...ni lom design...yg dh dsign insyaALLAH kt next post..
bnde pling mncabar nk bwat...gol....


nyway, stil lom tlambat ni......
HEPI BZDAY TO NOR SYAHIRAH aka FLICHI.....
smoga pnjg umo.....
klo nk bwat knduri mkn nasi minyak, jgn lpe ajk ktorg.....

Monday, January 25, 2010

kongsi lg....

mle akak ak tg promeote....
tbe2 td lecturer ak pon tlong promote skali....
bce r sbgai 1smber pgtahuan...
tp jgn bce buta2....
fhami n cbe kaji mksd yg tsirat.....

Saturday, January 23, 2010

anda sudah bersedia?

salam..
sudah lame rasenye aku xpost kat sini...
asek anak Nasir je yg post..kali ni anak Adnan plak nak post sumting...
myb its useful..or mayb not...

aku mmg tertarik nak bg idea pasal perkara nie...
pasni bincang2 ah sesama...ape plak kate korg kan??
hehe..

topic of this day is: Islam Vs Adat...

seperti yg kita sedia maklum, Islam is the way of life..is it true??
knape aku cakap begitu??haha..actually nie utk kebaikan kaum adam bersama..
jom2 bace..

skarang kita masih remaja..xlama graduate pastu kerja..
lepas kerja kita ape?? kita kha,kha,kha...pandai...khawin le..akan tetapi..apekah masalah nya di sini??
hehe... :)

main problem is mas kawin..paling2 x standard degree mau belas2 ribu.. $$$$$$
kalo oversea lagi ah..mau puluh2 ribu kot..sedangkan diploma pown da almost 10,000!!!!!..
apekah??pokai weyh..
sedar atau pun tidak..knape ibu serta bapa meletakkan harga yg tinggi??umpama mahu menjual anak mereka. apekah anak mereka mempunyai kualiti yg setanding dengan belas2 ribu atau puluh2 ribu itu..??hm...

di sini,kita hendaklah pandai mengutamakan mana yg penting..mas kahwin atau perkahwinan itu sndri..belas2 ribu tu dapat jamin korg punye perkahwinan sampai ke akhir hayat ke??
past is history.future is mystery..

apekah releven nya meletakkan mas kawin yg mahal jika perkahwinan itu x berkekalan..apakah relevannya,majlis perkahwinan yg grand tetapi menanggung hutang yg berlambak..anda kahwin tapi,dibebani dengan hutang yg banyak..apakah ertinya???

jika dilihat dari sudut lain,sbenanrnya mas kahwin nie,xperlu lah nak mahal2..ssederhana sudah..majlis pown..sederhana..tau la kahwin nie skali je seumur hidup..jika boleh,elakkan pembaziran..bukankah Islam itu mementingkan kesederhanaan..xperlu la mahal2...

P/S: agak2 turn aku nnt murah x?sape tahu..mahal xjadi aku nak kahwin...sederhana itu penting..hehe..

ape pula komen korg?puas hati?atau pun tidak??hantarkan komen korg dengan klik komen di bawah ini..
c ya..
salam..
padam..

Friday, January 22, 2010

Muhasabah Diri



Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah


Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara Bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5) Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7) Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya

8) Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa)

10) Kekalkan wuduk

11) Bersedekah

12) Belanja orang makan.

13) Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat

14) Berkawan dengan ulama

15) Berkawan dengan orang miskin (menginsafi)

16) Pesan pada orang, jadi baik

17) Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang m
engumpat.

Tuesday, January 12, 2010

jom kte bkongsi....

sbenarnye dh lme ak dpat info ni....
tp ilang plak web adress....
nga sbok belek2 note fzik, tjumpa plak...
so, kali ni nk kongsi ngan korg 1 web best...


try r usha....
pd ak, best r cz bnyak cte psal konspirasi yahudi nk jtohkan islam...
so, spe rse yg dri die islam n xnk tgok org islam tros dtindas, try r bce n sebar kt membe2 yg len....
ini pon 1 ilmu....
xrugi pon klo nk kongsi....
k, roger......